BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 13, 2010

bEreHAt...berSanTai dan....bErdiskUsi..

Alahamdulillah....hari ni masih lg dapat masukkan entri baru dalam blog ni, sementara nk tunggu azan zohor....baca la dulu buku ape yg patut....waktu ni, saya berada di PTSL UKM untuk menyiapkan asgment yg lecterur tugaskan.....sambil-sambil duk buat asgment, tetiba terbaca satu artikel ni...rasa-rasanya menarik dan juga boleh membuka minda kita semua...artikel ni macam teka-teki untuk kanak-kanak ja...tapi bila saya baca...oowwhh.....semua golongan pun perlu tahu....emmm...apa dia?.....jom baca ilmu apa yang saya dapat hari ni....mudah-mudahan boleh la jadi panduan untuk mendidik diri, adik-adik, anak-anak dan sesiapa saja......

Pada suatu hari, Imam al-Ghazali berkumpul bersama anak-anak muridnya [mungkin dalam keadaan berehat, bersantai tapi sambil berdiskusi ilmiah dengan anak muridnya].....lalu Imam al-Ghazali bertanya soalan teka-teki kepada anak muridnya....

Imam al-Ghazali: Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?
Murid 1: "Orang tua"
Murid 2: "Guru"
Murid 3: "Teman"
Murid 4: "Kaum kerabat"

Kemudian, Imam al-Ghazali berkata: Semua jawapan itu benar, tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI....sebab tu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati (surah Ali-Imran: 185).

Soalan yang kedua,

Imam al-Gahzali: Apa yang pailng jauh dari kita di dunia ini?
Murid 1: "Negeri Cina"
Murid 2: "Bulan"
Murid 3: "Matahari"
Murid 4: "Bintang-bintang"

Imam al-Ghazali masih menyatakan yang jawapan mereka itu semuanya benar, tetapi yang paling benar katanya ialah MASA LALU.....kenapa?...sebab, bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembalikan masa yang telah berlalu...Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama Islam.

Seterusnya,

Imam al-Ghazali bertanya lagi kepada anak muridnya: "Apa yang paling ringan di dunia ini?"

anak-anak muridnya memberi pelbagai jawapan ada yang menjawab Kapas, ada yang jawab Angin, ada yang jawab Debu dan ada juga yang jawab Daun-daun....apakah benar jawapan mereka itu?

Imam al-Ghazali berkata: "Semua jawapan kamu itu benar wahai anak-anakku....tapi ingat, yang paling di dunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT kerana gara-gara sibuk dengan urusan dunia seperti pekerjaan, harta-benda, anak-isteri dan lain-lain, kita tinggal solat dengan mudahnya...Na'uzubillahi min zalik.

Soalan yang terakhir ditanya oleh beliau ialah.....

Apakah yang paling besar di dunia ini?

Murid-muridnya menjawab....
Gunung, Matahari, Bumi...

Namun, Imam al-Ghazali tetap mengatakan semua jawapan itu benar, tapi yang paling besar di dunia ini adalah HAWA NAFSU (surah al-A'raf: 179). Maka kita perlu berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

Oleh itu, sempena 14 Februari yang dinanti-nantikan oleh pasangan kekasih yang cetek ilmu, cetek kefahaman agama...sedarlah dan bukalah minda.....dapatkan artikel yang menarik tentang Sambutan Hari VALENTINE.....apa kata mereka....

layari blog-blog berikut...

http://www.zaharuddin.net/content/view/292/91/

Mudah-mudahan....kita semua mendapat hidayah dari Allah dan tidak tergolong di dalam golongan orang yang jahil....

0 comments: